poniedziałek, 8 stycznia 2018

WEGAŃSKA WUZETKA

Tego jeszcze w mojej roślinnej kuchni nie było. WUZETKA! Powstała z życzenia urodzinowego mojego męża, moich chęci, by je spełnić i kilku niebanalnych składników.  Trochę się przy niej umęczyłam. Masa miała być surowa, ale przeceniłam możliwości domowej śmietanki kokosowej. Nie poddała się ubiciu, więc "zabiłam" jej walory odżywcze w gorącej kąpieli z agar agar. Powstała masa nie po mojej pierwotnej myśli,  ale w smaku jeszcze lepsza niż oczekiwana. Wyszła pyszna, idealnie stężała, pięknie połączyła dwie warstwy "biszkoptu".

Jeśli chodzi o biszkopt właśnie,  to zainspirowany on został przepisem na ciasto pomidorowe z kultowego bloga "Jadłonomia". Delikatnie zmodyfikowałam składniki, by wykonać ciasto iście czekoladowe w sam raz na bazę do wuzetki.

Moja wuzetka jest bardziej syta niż ta tradycyjna za sprawą zdrowszej, cięższej mąki użytej do "biszkoptu". Typowe wuzetki pieczone są na białej mące pszennej. Ja użyłam pełnoziarnistej mąki z samopszy - starszej siostry orkiszu. Jeśli nie macie do niej dostępu lub wolicie inny rodzaj mąki,  to śmiało możecie użyć swojej ulubionej i/lub w Waszej opinii najzdrowszej. Na pewno sprawdzi się tu też mąka orkiszowa, z płaskurki lub zwykła pszenna. Możecie pokombinować i pomieszać je z mąką bezglutenową, np. gryczaną, ryżową i/lub kokosową.

Śmiało,  bawcie się tym przepisem. Kreujcie swoje własne wersje i dzielcie się nimi w komentarzach.  




Składniki na kwadratową formę o wymiarach 33 x 33 cm:

Ciasto:

2 i 3/4 szklanki mąki z samopszy lub innej (patrz opis powyżej),
1, 5 łyżeczki sody,
1 łyżeczka proszku do pieczenia bez fosforanów,
1 łyżka wanilii w proszku (opcjonalnie, ale warto),
1/2 szklanki kakao lub karobu  (jeśli używacie kakao - dodajcie 2 łyżki więcej cukru).

1 1/2 szklanki pulpy pomidorowej (Tak, pomidorowej! Za jej sprawą ciasto jest puszyste i wilgotne)
3/4 szklanki rozpuszczonego oleju kokosowego,
3/4 szklanki cukru kokosowego lub ksylitolu lub melasy karobowej,
1 bardzo duży banan lub 2 małe.

Masa:

1 litr domowego, tłustego mleka kokosowego (płatki lub wiórki kokosowe + woda w proporcji 1:1),
1/2 szklanki ksylitolu,
1 łyżka soku z cytryny,
2 łyżki agar agar.

Dodatkowo:

1/2 szklanki domowego dżemu (u mnie malinowy).

Polewa z TEGO przepisu.

Wykonanie:

Pulpę z pomidorów, banany, słód i olej dokłanie ze sobą łączymy blendując.

Suche składniki dokładnie mieszamy.

Łączymy suche składniki z mokrymi. Mieszamy, a następnie gęstą masę umieszczamy w naczyniu do pieczenia. Pieczemy 40 minut w temperaturze 180 stopni.

Do mleka dodajemy ksylitol i agar. Postępujemy zgodnie z instrukcją umieszczoną na opakowaniu agar agar.

Ciasto przekrajamy na dwa blaty. Każdy z nich smarujemy od wewnątrz dżemem.  Na jeden z nich wykładamy przestudzoną masę kokosową. Przykrywamy drugim blatem. Nakładamy polewę na wierzch, ewentualnie dekorujemy częścią masy jak na zdjęciu. Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz