piątek, 10 czerwca 2016

KIEŁKI - ICH WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE + INSTRUKTAŻ UPRAWY KIEŁKÓW

Kiełki są esencją żywej żywności. Są naszpikowane składnikami odżywczymi w o wiele większej ilości niż ich dojrzałe rośliny. Wartość odżywcza orzechów, nasion, ziaren i fasoli wzrasta ponad ośmiokrotnie dzięki kiełkowaniu. Kiełki zawierają 10 do 30 razy więcej witamin niż najzdrowsze warzywa. Kiełki mają bardzo korzystny wpływ na leczenie nowotworów. Dieta pacjentów kliniki Hippocratesa opiera się głównie na kiełkach. Dr. B. Clement - dyrektor ów kliniki, z powodzeniem leczy ludzi chorych na nowotwory. Na swoich wykładach, seminariach i konferencjach prezentuje wpływ spożywania kiełków i surowych pokarmów na stan zdrowia. 

Polecam zapoznać się z tym wpisem i wypróbować na sobie leczniczą moc kiełków. Proponuję samodzielnie kiełkować. Jest to tanie i zapewniam, że kiełki "domowej uprawy" są smaczniejsze i świeższe niż te sklepowe.



Poniżej przedstawiam listę najpopularniejszych kiełków i ich właściwości.

Brokuł - 28 g kiełków brokuła zawiera taką samą ilość przeciwutleniaczy jak trzy główki brokułu. Mają bardzo korzystny wpływ na walkę organizmu z nowotworem.

Jabłko i morela - pestki jabłka i moreli zawierają dużą ilość abscisic asid -roślinnego hormonu i substancji przeciwnowotworowej. Badania naukowe dowodzą, że skiełkowane nasiona jabłka i moreli wspomagają leczenie wszystkich form nowotworów.

Fasola mung - kiełki fasoli mung uznawane są za najbardziej lekkostrawny pokarm. Spora dawka cynku, innych minerałów i lekkostrawnego białka korzystnie wpływa na leczenie chorób prostaty, raka piersi, spowalnia proces łysienia i siwienia włosów.

Orzechy - wszystkie surowe orzechy nadają się do kiełkowania. Jednak nie zaleca się kiełkować i spożywać surowych nerkowców i orzechów arachidowych ze względu na ich toksyczność. Jeśli chodzi o orzechy włoskie i pecan, to wystarczy je przepłukać wodą, następnie rozprowadzić na tacce z ziemią i regularnie podlewać. Spożywać kiełki, gdy osiągną do 5 cm wysokości. Migdały, orzechy laskowe, pini, macadamia i pistacje wymagają całonocnego moczenia. Następnie należy je umieścić na ręczniku papierowym i spryskiwać czystą wodą dwa razy dziennie. Kiełki wszystkich orzechów są bogate w białko, aminokwasy, wzmacniają komórki, budują mięśnie i wspomagają pracę serca.

Groszek - kiełki groszku powinny być sadzone w ziemi i rosnąć do 5 dni. Pomagają budować mięśnie, wzmacniają zęby i stymulują komórki nerwowe.

Mak - nasiona maku powinny być moczone przez 6 godzin, następnie rozłożone na ręczniku papierowym i spryskiwane czystą wodą przynajmniej 3 razy dziennie. Spożywamy je na 4 lub 5 dzień. Poprawiają nastrój i działają relaksacyjnie.

Quinoa - to doskonałe źródło białka o niskim indeksie glikemicznym. Komosa ryżowa jest super paliwem dla naszego organizmu, usprawnia jego wszystkie funkcje, poprawia siłę. Ziarna quinoa należy namoczyć w wodzie na 5h, następnie przepłukiwać wodą co kilka godzin. Można spożywać już na 2 dzień.

Rzodkiewka - kiełki rzodkiewki wspomagają trawienie, poprawiają metabolizm i oczyszczają krew.

Sezam - kiełki sezamu utrzymują we wspaniałej kondycji włosy, paznokcie i zęby. Te bardzo zdrowe ziarna powinny być moczone przez 6 h, następnie rozprowadzone na ręczniku kuchennym i spryskiwane wodą minimum 3 razy dziennie. Gotowe do spożycia na 4 dzień.

Pestki słonecznika - kiełki słonecznika wyrastają z ziemi po 7 dniach. Są one niezbędne w leczniczych kuracjach prowadzonych w klinice Hippocratesa. Uważane są za najlepiej zbilansowane źródło aminokwasów i stanowią kompletne białko. Uaktywniają każdą komórkę układu immunologicznego, budują szkielet, kości i układ nerwowy.

Kozieradka - to serce wszystkich kiełków. Kiełki kozieradki są skuteczne w walce z cukrzycą, problemami trawiennymi i niwelują nieprzyjemny zapach potu.

Gryka - kiełki gryki to bogactwo minerałów, takich jak: cynk, żelazo, magnez, kwas foliowy.

Rzeżucha - zawiera przeciwnowotworowe fitochemikalia; pomaga w walce z wrzodami i problemami trawiennymi. 

Lucerna (alfalfa) - stosuje się je przy dolegliwościach układu trawiennego i nerek. Zawierają kanwaninę, czyli substancję zapobiegającą rakowi trzustki, okrężnicy. Wspomagają system odpornościowy i są źródłem witamin: B, C, D, E, PP, U. Posiadają wapń, fosfor, żelazo, magnez. Oczyszczają organizm z toksyn. 

Trawa pszeniczna - jedno z najbogatszych źródeł witamin A i C; zawiera pełen kompleks witamin grupy B, w tym witaminę B17 niszczącą komórki nowotworowe bez wpływu na zdrowe komórki; zawiera wysokojakościowy, organiczny wapń, fosfor, magnez, sód i potas; zaopatruje krew w żelazo; zawiera 92 ze 102 minerałów dostępnych w roślinach; jest najefektywniejszą formą terapii chlorofilowej; wspomaga obniżanie ciśnienia krwi; oczyszcza wątrobę; pomaga w gojeniu ran; oczyszcza z toksyn; zwalcza problemy cukrzycowe; zatrzymuje łysienie i siwienie; zwiększa odporność na promieniowanie; zabija bakterie w krwi i jest uważana za kompletny pokarm, ponieważ zawiera wszystkie aminokwasy!
Ze względu na oczyszczającą moc, przy początkowym spożywaniu możesz czuć się słabo, niedobrze. Jest to objaw detoksyfikacji. Najlepiej zacząć od małych dawek (30ml świeżego soku), stopniowo zwiększając dawkę do 120 ml soku dziennie. Należy spożyć do 15 minut po wyciśnięciu soku. 


Jeśli opis właściwości kiełków zachęcił Cię do ich spożywania, to zapraszam na lekcję uprawy kiełków. W naszym domu uprawiamy kiełki słonecznika, gryki, brokuła, rzodkiewki, lucernę, kozieradkę, rzeżuchę i trawę pszeniczną. 

Istnieje kilka metod uprawy kiełków - my stosujemy dwie.


Metoda "słoikowa"

Do uprawy "słoikowej" doskonale nadają się lucerna, rzodkiewka, brokuł, kozieradka. 


  • Wsypujemy 2 łyżki nasion do litrowego słoika i zalewamy filtrowaną wodą (my posiadamy filtr odwróconej osmozy  - polecamy!). Moczymy minimum 6 godzin lub cała noc.

  • Nakładamy na słoik nakrętkę z dziurkami (na wielu stronach internetowych można kupić specjalne słoiki do kiełkowania) lub gazę zabezpieczoną gumką, i wylewamy wodę. Przepłukujemy kiełki wodą w temperaturze pokojowej. 

  • Słoik umieszczamy pod kątem 45 stopni na suszarce do naczyń. dbamy o to , by kiełki miały dostęp do powietrza. 

  • Płuczemy i suszymy kiełki 2-3 razy dziennie.
  • W 4 lub 5 dniu kiełki są gotowe do spożycia. Możemy umieścić na 1 dzień na talerzu lub tacy w nasłonecznionym miejscu.

  • Przepłukujemy ostatni raz, osuszamy i przechowujemy w lodówce w dokładnie zamkniętych torebkach.
Metoda "tackowa" 

Metodą "tackową" uprawiamy kiełki gryki, słonecznika i pszenicy. Potrzebujemy: nasiona, wodę, dwie tacki i organiczną ziemię doniczkową.

  • Moczymy nasiona w słoiku przez całą noc (napełniamy wodą aż po zakrętkę). Na tackę o wymiarach 36 x 40 cm potrzebujemy szklankę nasion (pół szklanki na 1 słoik). 
  • Odcedzamy wodę i płuczemy kiełki. Suszymy na ociekaczu do naczyń (kładziemy słoiki pod kątem 45 stopni, dbając by powietrze docierało do kiełków).
  • Płuczemy dwa razy dziennie do momentu, kiedy pojawią się korzonki (po 1-2 dniach). Przenosimy na tacę zanim osiągną powyżej 6 mm. 

  • Na tacę nakładamy ziemię na grubość 2-3 cm. Równomiernie rozprowadzamy nasiona tak, aby każde miało styczność z ziemią.
  • Dodajemy wystarczającą ilość wody tak, aby ziemia była mokra.
  • Przykrywamy drugą tacą. 
  • Spryskujemy wodą 2 razy dziennie. Trzeciego dnia sadzonki zaczną podnosić górną tacę. Kiedy taca podniesie się na wysokość 1,5 cm, zdejmij ją. Zapewnij kiełkom dostęp do światła słonecznego.


  • Szóstego lub siódmego dnia kiełki są gotowe do zbiorów. Ścinamy kiełki tuż nad powierzchnią ziemi, pozbywamy się łusek. 



Przechowujemy w lodówce w szczelnie zamkniętych pojemnikach (my ścinamy i jemy na bieżąco). Nadają się do spożycia do 7 dni od zbioru.


Kiełków używamy jako składnik soków, sałatek lub koktajlu. Tak się prezentują na naszych talerzach:





Do przygotowania tego wpisu wykorzystałam informacje zawarte w poniższych publikacjach:

B. R. Clement: Life force. Superior health and longevity. Summerstown 2007.
J. Wingnall: Na surowo. Mszczonów 2011.